Pages

Raivo Raave

teisipäev, 17. august 2010

Augustikuumus ja tumedad jõud

Augustikuumus tekitab pahatihti tunde, et midagi salapärast on sündimas. Augustitormid on juba viinud kahe kiriku tornid. „Eestlased on ilmataadi välja vihastanud,“ ütleb selgeltnägija.

Eesti Energia ei suuda enam vigu parandada lubatud 60 tunniga ja paneb pidu. Lendavad katused ja kuivatid.

Tundub, et pimedusejõud otsekui sigiksid augustileitsakus. Kuumus paneb rabas õhu turbasambla kohal virvendama ja sookailu eeterlik lõhn hõljub peaaegu nähtavalt jändrike mändide vahel. Peipsi ranna on täis lehkavaid surnud kalu. See teeb ärevaks.
Tartus murdis torm nädalavahetusel 85 puud. “Sellist pilti, mis pühapäeva hommikul Tartu parkides ja tänavatel avanes, ei ole mina varem näinud,” ütles seitse aastat ametis olnud linnapuhastuse peaspetsialist Tarmo Teder.
Kuis selle kurjaga on?
Lämbus valitses ka siis, kui Woland saatjaskonnaga ilmus Patriarhi tiikide äärde „Meistris ja Margaritas“. Ühe minu loo kommentaariumis küsis keegi, et kas kurat on olemas ja kas tema on see, kes teeb kurja?
Loomulikult on kurat olemas. Ta on üks peainglitest, kes tõstis mässu Jumala vastu. See on täiesti piibellik seisukoht ja kristliku traditsiooniga kooskõlas. Kuradit on püütud kirjanduses ja kujutavas kunstis ka heroiseerida. Milton näiteks. Wrubeli Deemon näiteks. Aga kurat ei ole romantiline kangelane.
Mida me peaksime siis peale hakkama selle teadmisega, et kurat on olemas? Pakun välja, et mitte midagi.
Kurat on tõesti väeline vaimolend või kui soovite - energeetiline - ja meie inimestena ei kujuta endast talle mingit vastast. Aga mis tähtsust sel on? Kurat ei ole Jumal. Ta ei ole kõikvõimas. Ta ei saa teha midagi, mida Jumal ei luba. Kui saaks, siis oleks ju kaks Jumalat. Aga ei ole. Jumal on üks.
Kuradi kiitmine
Nii kummaline kui see ka ei ole, tegelevad kuradi ülistamisega eelkõige kristlased. Ja loomulikult ka satanistid. Aga nemad on ikkagi suht marginaalne nähtus. Ei ole lollimat asja, kui hirmutada inimesi kuradiga. Ega kuradit ei tule karta, karta tuleb ikka Jumalat.
Vanad traditsioonilised kirikud üldiselt liiga palju kuradiga ei tegele. Aga olen näinud ja ka osalenud kristlikes usuliikumistes, mis on enda arvates pidevas vaimulikus sõjas. Sõjas kuradi vastu. Ja see käib neil nii nagu Pisuhännas — et kord on kristlased peal ja kurat all ja siis jälle kurat all ja kristlased peal. Hästi naljakas on. Või ausalt öeldes oleks naljakas, kui see poleks nii kurb.
Tean ka selliseid, kes on pühendanud ennast kuradi salakavalate tegude paljastamisele. Nagu püüaksid õpetada kristlasi kuradist targemaks. See oleks jälle hästi naljakas, kui ei oleks kurb. Kuradist targemaks nimelt ei ole võimalik õpetada mitte ühtegi inimest mitte kunagi. Sest tegemist on iidse vaimuga, kuigi mitte igavese olendiga, kel paljude aastatuhandete jooksul omandatud kogemus ja tarkus. Kuid ta ei tea kõike.
Aga mis tähtsust sellel on. Ega meid ei ole jäetud üksi siia ilma kuradiga võitlema. Jeesus on võitnud saatana valitsused ja meelevallad ja teinud nad avaliku pilke aluseks Kristuses (Kol. 2: 15).
Muidugi võib kurat ilmuda ka valgusingli näol. Ivan Karamazovile ilmub kurat kõige tavalisema erruläinud riigiametnikuna. Dostojevski ütleb, et põrgu on võimetus armastada.
Sama räägib kurat Thomas Manni doktor Faustuses helilooja Adrian Löverkühnile: „Minu tingimus on selge ja õiglane, põrgu legitiimsest agarusest tingitud. Armastus on sulle keelatud, kuna see soojendab. Sinu elu peab olema külm — seepärast ei tohi sa ühtki inimest armastada.“
Jeesus jälle ütleb vastupidi: „Uue käsu ma annan teile, et te üksteist armastaksite nii nagu mina teid olen armastanud.“ Ja Paulus lisab müstikuna, et armastus on juba valatud meie südameisse Püha Vaimu kaudu.
Meil on võimalus anda oma elu Jumala kaitse alla. Tema on kõikvõimas ja suuteline kaitsma meid kõigi kuradi kavalate rünnakute vastu. Kui me ainult ise tal seda teha lubame.
Kurat kui jumala valvekoer
Kurat kui Jumala valvekoer tuleb hästi välja Iiobi raamatus. Jumal vestleb saatana kui ühe oma alamaga. Aquino Thomase järgi Jumal ei taha kurja, aga lubab kurjal olla täiuslikkuse jaoks. Muidugi mitte hea pärast, sest heaks saab pidada vaid seda, mis hea ideele vastab,
küll aga mõõdupuuks.

Vana Testament jutustab, et kui Jumala lapsed on Jumala ees tuleb ka saatan nende sekka ja Jumal kiidab seal oma sulast Iiobit. Saatan ütleb, et ta on sinu täieliku kaitse all, — „Sa oled teinud aia ta ümber“ — miks ta ei peaks sind kiitma, aga pista oma käsi ta külge ja puuduta kõike, mis tal on, kas ta ka siis õnnistab sind? Siis Jumal ütlebki saatanale: „Vaata, kõik mis tal on olgu sinu käes1 Ära ainult pista kätt tema enese külge“(Ii 7:11). Saatana positsioon pole sugugi muutunud ka Uues Testamendis, kus saatanat nimetatakse valetajaks, vale isaks ja vendade pealekaebajaks.
Issand ütleb Goethe „Fausti“ proloogis taevas: „Kas pole sul mind muuga vaevata? Kas tulid sa, et ainult kaevata? Kas maa peal polegi siis nüüd kui vead?“ Ka siin kiidab Issand oma sulast Fausti, kes küll veel kobamisi tõe teed käib. Saatan ütleb, et varsti on ta minu reel.
Taas annab Jumal loa Fausti kiusata: „Hea, jäägu ta su meelevalda. Ta vaim tõelättelt ära vii ja oma radadele kalda, kuid häbenedes niikuinii sul tuleb lõpuks tunnistada, et kuigi pime tung veab inimlast, ta siiski aimab ihkab õiget rada.“
Bulgakovi „Meistris ja Margaritas“ saab Woland võimu, sest vene ateistid ei usu kuradit. Mõni kaotab pea sõna otseses. Traagikat, segadust, pahandust kui palju. „Tõestada pole siin midagi,“ ütleb Woland ja jätkab: „Ratsaväelase lohiseval sammul, valge vereva palistusega mantel õlgadel, astus kevadkuu nissani neljateistkümnenda päeva varahommikul Heroodes Suure palee tiibu õhendavasse kaetud sammassaali juudamaa prokuraator Pontius Pilaatus…“
Kui nüüd pool häda on, et kurja olemasolu ei tunnistata, siis teine pool on, et seda tunnustatakse liiga palju, mis läheb juba saatana tegudest ehk siis kõigest kurjast kiitlemiseks, nii, et inimese elu on pigem kuradi kui Jumala juhtida.
Ja kui meiega ka miskit juhtub, siis tuleks seda võtta kui sõnumit ja oma hinge vaadata, kas me ise sellele kuidagi kaasa ei aidanud.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar